De buren van Tata Steel
De overlast van Tata Steel is niet van vandaag of gisteren. Omwonenden leven al decennia lang met stank, stof en herrie. Diverse gezondheidsonderzoeken drukken ons met de neus op de feiten: wonen onder de rook van Tata Steel is ongezond. Na jarenlang praten, lobbyen, klagen en participeren zijn de bewoners het vertrouwen in een bestuursrechtelijke oplossing verloren. Daarom doen we, samen met topadvocaat Bénédicte Ficq, groepsaangifte tegen het bedrijf. Bijna 1100 personen en 8 stichtingen sloten zich aan. Wie zijn deze mensen en wat is hun verhaal?
“Een ding weet ik zeker: mijn toekomst is onzeker”
Lees het verhaal van Lenny
"Het recht op schone lucht valt niet af te kopen!"
Lees het verhaal van Henk
"De terughoudendheid van jongeren over dit onderwerp vind ik zorgwekkend"
Lees het verhaal van Nèri
"Die kooks geur is voor mij thuis"
Lees het verhaal van Alex
"Ik kies voor een 'aardig' verzet: medemenselijk en met oog voor de natuur!"
Lees het verhaal van Marlijn
"Er is altijd dat zwarte randje…"
Lees het verhaal van Larissa
"Mijn opa werkte voor de hoogovens en daarom is mijn familie hier gaan wonen."
Lees het verhaal van Anne Albers
"De lucht die we vaak inademen is verschrikkelijk"
Lees het verhaal van Joyce
“Leven onder de rook van Tata Steel levert Kafka-achtige toestanden op”
Lees het verhaal van Ewout
“De ongezonde lucht die ik inadem komt ook bij ons ongeboren kind terecht“
Lees het verhaal van Nienke
“Sinds ik in Heemskerk woon, is mijn astma verergerd”
Lees het verhaal van Elizabeth
"Ik ben niet veilig in mijn eigen huis en dat geldt voor alle mensen en dieren in de IJmond"
Lees het verhaal van Antoinette Verbrugge
"Ik vlucht als de wind verkeerd staat"
Lees het verhaal van Wouter
"Bij ‘verkeerde’ wind kunnen we niet eens buiten op het bankje koffiedrinken"
Lees het verhaal van Jaap Venniker
"Mijn moeder had letterlijk zuurstof nodig om weer goed te kunnen ademen"
Lees het verhaal van Sabine van Otterloo
"De machteloosheid die je ervaart; ik begrijp inmiddels heel goed hoe de Groningers zich voelen”
Lees het verhaal van Jurre Janssen
"Wás het maar alleen stank. Dan hadden we niet voor zulke zware keuzes gestaan"
Lees het verhaal van Olivia Hein
"Kunnen we ooit weer terug naar de Genezende Zee?"
Lees het verhaal van Barbara van Slooten
"Het voelt alsof er een monster in onze achtertuin staat"
Lees het verhaal van Sanne Walvisch
“Het is een kwestie van een lange adem"
Lees het verhaal van Stephanie Dumoulin
Doneer nu
Met dank aan uw donatie kan FrisseWind.nu door met de strijd voor een schone en gezonde IJmond. Dankzij uw bijdrage voeren wij de strafzaak i.s.m. Bénédicte Ficq en de aangifte vanwege de extra uitstoot én ondernemen we bestuursrechtelijke acties tegen de omgevingsdienst en houden onze camera's Tata Steel 24/7 in de gaten. Doneer daarom direct: uw bijdrage is nu nog urgenter!
Direct overschrijven kan ook:
Stichting Frisse Wind Nu, IBAN: NL23BUNQ2055700863, BIC: BUNQNL2AXXX
Frisse Wind.nu heeft een ANBI-status en donaties zijn aftrekbaar.







