Honderden meldingen heb ik al gedaan bij de omgevingsdienst: de instantie waar omwonenden van Tata Steel melding kunnen maken bij overlast. En al drie jaar krijg ik een standaard antwoord. Drie jaar – dat is een prestatie op zich.

Na 3 jaar melden één telefoontje van de Omgevingsdienst

Laatst ben ik voor het eerst opgebeld nadat ik ze had aangesproken op hun medeplichtigheid aan de slechte luchtkwaliteit in deze regio. Hun feedback was: “dat jij last hebt van stank betekent niet dat Tata Steel de wet overtreedt”. Terwijl: die rotte-eieren-lucht an sich niet het probleem is. Het feit dat ik – als de wind verkeerd staat – acuut hoofdpijn krijg, moet hoesten en benauwd wordt, dát is het probleem. De gezondheid van omwonenden staat op het spel. Tijdens het telefoongesprek met de omgevingsdienst vertelde ze eigenlijk niet opgewassen te zijn tegen zo’n groot commercieel bedrijf als Tata Steel en eigenlijk niks te kunnen. Dat blijkt ook uit dit soort ervaringen.

Onderzoek door Tata Steel

En zelfs áls er vervolgonderzoek wordt gedaan, valt dat niet serieus te nemen. Na bij de omgevingsdienst een uitgebreidere melding te hebben gemaakt van vervuilende zwarte stoffen ín en rondom mijn huis, kwam iemand van de milieudienst van Tata Steel monsters nemen – geen onafhankelijk onderzoeksbureau. En hoewel Tata eerst nog aangaf dat het stof van blaadjes van de bomen afkomstig was, gaf de staalgigant later telefonisch toe dat het wél uit de fabriek kwam. Ingaan op de vraag waar het stof uit bestond, wilden ze niet. Daarvoor moest ik bij het RIVM of de omgevingsdienst zijn. Over dit hele verhaal wilde Tata Steel géén schriftelijke terugkoppeling geven. Nadat we bij alle instanties en zelfs de provincie een verzoek hadden ingediend het stof te onderzoeken, hebben we nooit meer iets vernomen.

Vijf ongewone voorvallen per dag

Aan de andere kant van de duinen, daarentegen, lijkt het erop dat Tata Steel alle ruimte heeft om te doen en laten wat ze zelf willen. Ja, ze hebben vergunningen voor de uitstoot van bepaalde emissies. Alleen rekent Tata Steel jaarlijks ruim tweeduizend ongewone voorvallen niet mee in de berekening die van belang zijn voor deze vergunningen. Van gemiddeld vijf voorvallen per dag is dus onbekend waaruit de uitstoot bestaat. Dan begrijp ik wel dat Tata Steel de wet niet overtreedt.

De overheid bagatelliseert

Waar is de overheid in dit hele verhaal en waarom ondernemen zij geen actie? Het voelt erg machteloos. Rutte bagatelliseert de problematiek en zegt nota bene in een interview dat de fabriek in Wijk bij Duurstede staat. Hoe kan je dat serieus nemen? Ik werk zelf in verschillende huisartsenpraktijken en bied psychologische zorg. In noodsituaties bestaan er instanties die ik kan inschakelen. Nou werken de instanties niet altijd even snel, maar ik kan met mijn vraag tenminste ergens terecht en iemand onderneemt vervolgstappen. Dat gebeurt hier in geen enkele zin.

De ongezonde lucht die ik inadem komt ook bij ons ongeboren kind terecht

Nienke de Boer

Thuis is géén veilige basis

Ik ben momenteel hoogzwanger en de ongezonde lucht die ik inadem komt ook bij ons ongeboren kind terecht, hierover maak ik mij zorgen. In ons huis hebben we de nodige maatregelen getroffen. Maar zelfs met het afsluiten van alle luchtroosters en de inzet van een luchtververser komt de uitstoot ons huis binnen. We blijven het opmerken dankzij de penetrante lucht die onze woning binnenkomt. Ons huis zou een veilige basis moeten zijn. Maar dat is het simpelweg niet wanneer de wind verkeerd staat.

Tata Steel bron van 90% van de luchtvervuiling

Het is niet meer van deze tijd en toch mag de vervuiling maar doorgaan. Dat het hele probleem zo gebagatelliseerd wordt, instanties niet thuis geven, dat vind ik zeer zorgelijk en frustrerend. Het enige wat ik lijk te kunnen doen, is een melding doen bij de omgevingsdienst. Om vervolgens weer een standaard reactie in ontvangst te nemen, wetende dat er verder niks gebeurt. Onlangs las ik in een artikel dat 90% van de luchtvervuiling in de regio IJmond afkomstig is van Tata. Wat is de vervolgactie van de omliggende gemeenten en de provincie? Houtkachels ontmoedigen, de jaarlijkse kerstboomverbranding stoppen. Klinkt als een efficiënt plan, eindelijk worden de echte vervuilers aangepakt! 😉

Wonen naast Tata is ongezond. Als buren hebben we last van stank, stof en geluid en maken kosten voor schoonmaak, onderhoud en soms zelfs verhuizing. Wij zetten de collectieve massaschadeclaim door. Vindt u ook dat u recht heeft op een vergoeding?

Meld u vandaag nog aan!

Vul het formulier in om u aan te melden

Doneer nu

Update – juni 2026

Met dank aan uw donatie kan FrisseWind.nu door met de strijd voor een schone en gezonde IJmond. Dankzij uw bijdrage voeren wij de strafzaak i.s.m. Bénédicte Ficq en de aangifte vanwege de extra uitstoot én ondernemen we bestuursrechtelijke acties tegen de omgevingsdienst en houden onze camera's Tata Steel 24/7 in de gaten. Doneer daarom direct: uw bijdrage is nu nog urgenter!

Direct overschrijven kan ook:

Stichting Frisse Wind Nu, IBAN: NL23BUNQ2055700863, BIC: BUNQNL2AXXX

Frisse Wind.nu heeft een ANBI-status en donaties zijn aftrekbaar.

Voortgang

€ 161.451
opgehaald voor
deze campagne
Doel: € 200.000