"Staatssecretaris haalt teugels aan bij Tata Steel; het moet snel minder ongezond worden in de omgeving". De schreeuwende headlines vandaag leken even goed nieuws, maar wie de plannen bestudeert ziet al snel: ze zijn vaag, complex en duren te lang. Minder ongezond is niet goed genoeg!
Wijk aan Zee, 1 december 2021
Onze conclusie is dat, ondanks alle ingediende moties door kamerleden en de stevige woorden van staatssecretaris van Weyenberg, er nog altijd niet radicaal genoeg wordt ingegrepen. In tegenstelling tot de hypermoderne kolenfabriek in Rotterdam, blijven de antieke kankerverwekkende kooksfabrieken in de IJmond nog zeker tot en met 2030 in gebruik.
Dit plan is weer een doekje voor het bloeden. Het bevat geen harde deadlines, harde taakstelling op uitstoot, of een stok achter de deur. Voorgenomen acties zijn vaag en geven geen concreet perspectief of duren te lang. Als bewoners willen wij maar één ding: een harde deadline voor sluiting van de kankerverwekkende kooksfabrieken.
Het kan toch niet zo zijn dat kinderen in de IJmond nog weer 10 jaar in deze situatie opgroeien? En dat we accepteren dat weer een hele generatie werknemers en omwonenden enorm verhoogd risico lopen op kanker en andere ziektes? Het is te bizar voor woorden dat in Rotterdam miljoenen worden geinvesteerd in het sluiten van een hypermoderne kolencentrale, en dat de antieke, lekkende en kankerverwekkende kooksfabrieken open mogen blijven,
Wij zien een overheid die miljarden zal investeren in de overstap van Tata Steel op gas en later waterstof. Een onzeker en langdurend traject. Aan de subsidie wordt geen enkele voorwaarde gekoppeld die te maken heeft met het verbeteren van onze omgeving. Nederlanders betalen hiervoor met hun gezondheid en hun belastinggeld.
Daarom roepen wij nu op ons hardst: de tijd van halve maatregelen is voorbij. Wordt schoon Tata Steel. Stop met het schaden van onze gezondheid. Laat niet nog een generatie de dupe zijn van jouw weeïge walm! Het is tijd voor #frissewindnu!
Help ons met de strijd voor schone lucht. Deel deze video en doneer via #frissewindnu
Doneer nu
Met dank aan uw donatie kan FrisseWind.nu door met de strijd voor een schone en gezonde IJmond. Dankzij uw bijdrage voeren wij de strafzaak i.s.m. Bénédicte Ficq en de aangifte vanwege de extra uitstoot én ondernemen we bestuursrechtelijke acties tegen de omgevingsdienst en houden onze camera's Tata Steel 24/7 in de gaten. Doneer daarom direct: uw bijdrage is nu nog urgenter!
Direct overschrijven kan ook:
Stichting Frisse Wind Nu, IBAN: NL23BUNQ2055700863, BIC: BUNQNL2AXXX
Frisse Wind.nu heeft een ANBI-status en donaties zijn aftrekbaar.