Onderzoeksraad voor veiligheid: Betere bescherming tegen industriële uitstoot is mogelijk en noodzakelijk

Wijk aan Zee, 13 april 2023

Vandaag publiceerde de onderzoeksraad voor veiligheid (OVV) het rapport: “Industrie en Omwonenden” Betere bescherming tegen industriële uitstoot is mogelijk en noodzakelijk. De conclusie van dit rapport is dat de gezondheid van omwonenden van industrie verdient betere bescherming door bedrijven, (lokale) overheden en omgevingsdiensten. De OVV doet een reeks aanbevelingen aan Tata Steel, de overheid en toezichthouders.

Zo gebruiken lokale overheden en omgevingsdiensten niet alle beschikbare middelen om de uitstoot van de industrie te verminderen en bedrijven te houden aan bestaande normen en regelgeving. Ook toetsen zij gezondheidsrisico’s niet systematisch en hebben niet altijd een compleet beeld van de uitstoot.

De Raad constateert een reactieve houding van zowel bedrijven als overheden in de bescherming van de gezondheid van omwonenden tegen schadelijke industriële stoffen. De Raad stelt dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om inzicht te geven in de bijdrage van hun uitstoot aan de gezondheidsrisico’s van omwonenden.

Onderzoeksraad voor Veiligheid

De OVV bevestigt hiermee wat wij als omwonenden al die jaren al zeggen. Zowel de overheid als het bedrijf moeten hun zorgplicht serieus nemen en de gezondheid van omwonenden op de eerste plek zetten. Daarbij is het beperken van risico’s leidend. Los van de vergunning en of er wel of niet sprake is van een waterdicht verband. Het bedrijf moet simpelweg voorkomen dat wij als buren ziek zouden kunnen worden van hun uitstoot. De overheid moet daarover waken zonder zich te verschuilen achter allerlei ingewikkelde regels.Als bewoners zouden we helemaal geen rol moeten hoeven spelen in dit systeem. Wat een opsteker voor alle bewonersorganisaties die hier zich al zo lang voor inzetten! We vechten al jaren voor onze gezondheid tegen twee reuzen: TATA Steel en onze overheid. De tegenwind die we hierbij ervaren is groot. Het is bizar en gruwelijk dat dat nodig is en nodig blijft.

Sluit kooksfabriek 2

Wij, als bewoners en bezoekers van de dorpen, steden en natuurgebieden rondom Tata Steel

constateren…

  • dat ondanks alle aangekondigde programma's, roadmaps en andere maatregelen door Tata Steel en/of de Provincie Noord Holland
  • wij dagelijks hinder en schade oplopen door het stof, de stank en het kabaal van de staalindustrie
  • het melden van deze hinder en schade nauwelijks effect heeft of tot directe verbetering leidt
  • onze gezondheid hierdoor aantoonbaar gevaar loopt
  • en wij ons grote zorgen maken over onze veiligheid

en verzoeken…

  • Tata Steel per ommegaande alle maatregelen te nemen om deze hinder en schade direct te stoppen, al dan niet door het sluiten van fabrieksonderdelen zoals kooksgasfabriek 2

Voortgang

4.987
mensen ondertekenden
deze petitie
Doel: 5.000
Naam(Vereist)
Aanmelden voor nieuwsbrief