Wijk aan Zee, 28 maart 2023
Vijf jaar na de grafietregens zijn er wéér teveel PAK's, lood en zware metalen gemeten in het stof rond Tata Steel. De staalreus claimt al jaren te werken aan groen staal in een schone omgeving. Maar in onze omgeving is niets verbeterd. Dit stof vormt -dag in, dag uit- een risico voor jonge kinderen. Tata Steel wil minstens een miljard euro staatssteun ontvangen voor hun CO2 besparingsplan. Met dit plan zal de omgeving pas in 2035 een beetje schoner worden. Het ministerie EZK heeft een adviescommissie benoemd om hierover afspraken te maken. Maar noch gezondheid, noch een schone leefomgeving staan hoog op de agenda van deze commissie. De tijd dringt: de maatwerkafspraken worden dit jaar gemaakt. Een beetje schoner is niet genoeg: doe mee en stuur ook een noodkreet aan de voorzitter!
Tata beweert dat met de Roadmap de uitstoot van PAK's is gehalveerd. Het was te hopen dat het bewijs hiervoor terug te zien zou zijn in dit onderzoek. Helaas: het bevestigt weer dat het kankerverwekkende, loodzware stof waait waar de wind waait. Tot nu toe is er geen enkel onafhankelijk bewijs dat het een betere kant op gaat.
Te lange adem
Met het CO2 besparingsplan 'Groen Staal' zullen uiteindelijk de hoogovens vervangen worden en de antieke kooksgasfabrieken sluiten, maar dit plan vraagt om een te lange adem. Op zijn vroegst in 2029 zal de eerste kooksgasfabriek worden gesloten. Het totale plan is volgens Tata pas in 2035 afgerond. In de (om)bouw periode verwachten wij nog meer stof en geluid.
Groen staal in een ongezonde omgeving?
De kamer riep op de staatssteun voor plan Groen Staal niet te geven als er geen sprake is van gezondheidswinst voor omwonenden. Toch is nog altijd niet duidelijk wanneer en welke positieve effecten dit plan voor de directe omgeving zal opleveren. Wij zijn bang dat, in de haast om dit CO2 plan te financieren, onze gezondheid opnieuw het kind van de rekening zal zijn.
Adviescommissie Maatwerkafspraken Verduurzaming Industrie
De adviescommissie die door het ministerie benoemd is, bestaat uit experts uit het bedrijfsleven met kennis van bedrijfseconomie, energie en klimaat. Buren mogen meepraten onder leiding van Tata Steel. Een expertgroep milieu en gezondheid mag slechts vrijblijvend adviseren. Wij vinden het meer dan tijd dat de gezondheid van omwonenden zwaarwegend wordt meegenomen en we roepen de Adviescommissie op hier streng op te letten.
Zo niet nu, wanneer dan? Zo niet jullie, wie dan?
Primo Levi
Doe mee: stuur de adviescommissie ook een noodkreet!
Laten we de commissie, betrokken bestuurders en beleidsmakers massaal mailen en oproepen om onze gezondheid wel degelijk zwaar mee te wegen. Je kunt de adressen en de voorbeeldtekst hieronder gebruiken.
Verstuur de noodkreet via dit formulier:
https://www.rijksoverheid.nl/contact/informatie-rijksoverheid/e-mail-sturen
Plak en knip de voorbeeldtekst hieronder en vul deze aan. Een eigen oproep schrijven is natuurlijk nog beter. Voeg bij voorkeur ook een foto toe om te laten zien dat het hier om echte mensen gaat.
Ik ben ……… en woon in…………… in de regio IJmond. .
…Beschrijf hier in een korte toelichting uw persoonlijke situatie…..
Ik ben erg geschrokken van de uitkomsten van het meest recente depositieonderzoek van het RIVM op 28-03 jl. Opnieuw het zoveelste onderzoek waaruit blijkt dat ik en mijn geliefden door de uitstoot bij de productie van staal naast schade en overlast nog altijd gezondheidsrisico's lopen.
U heeft als Adviescommissie de grote verantwoordelijkheid om te adviseren over de verduurzaming van onder andere Tata Steel Nederland. Voor mij is 2030 te ver weg, zonder uitzicht op concrete verbetering van de luchtkwaliteit en mijn leefomgeving. Ik roep u op om de impact op mijn gezondheid, mijn geliefden en 220.000 andere mensen in de omgeving van Tata Steel zwaarwegend mee te nemen in uw adviezen.
'Zo niet nu, wanneer dan? Zo niet jullie, wie dan?' (Primo Levi)
De IJmond heeft recht op schone lucht en een gezonde omgeving. Laat ons niet stikken!
……














